Svar: Spiser ikke som hun plejer
9. december 2023
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hvilken flaskesut bruger du? Jeg har desværre oplevet nogle gange, at hullerne i visse flaskesutter kan have tendens til at lukke til, hvilket betyder, at din datter så ikke kan få mælken ud. Derfor bliver hun naturligt irriteret på flasken, kæmper for at få mælken og græder, fordi hun gerne vil drikke, men det fungerer ikke, når hun sutter.
Mit første råd vil derfor være, at du tjekker, om mælken kan komme let ud af flaskesutten, eller om I måske skal prøve med en anden type, måske nogle nye...
Nogle gange bliver børn også trætte af smagen af modermælkserstatning. De har brug for en anden smag, noget nyt. Du kan derfor også forsøge med en anden type erstatning for at se, om hun bedre vil kunne lide dette. Du kan i første omgang prøve at købe lidt forskellige brik-erstatninger. Så behøver du ikke købe en hel bøtte, og du bruger derfor ikke unødigt mange penge, hvis det viser sig, at hun ikke bryder sig om en anden erstatning.
Så skal du naturligvis også være opmærksom på, hvor meget skemad du giver hende, og hvornår du så tilbyder flaske. Det er vigtigt, at skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, og mængden bør holdes nede, så der netop er plads i maven til mælken. Det er derfor bedre, at du giver hende ½ dl. grød eller mos - og hun så drikker sin flaske, end at du giver hende 1 dl. grød eller mos, og hun så afviser flasken, fordi hun føler sig mæt.
Det vil også være godt, hvis du kan være opmærksom på hendes mave og afføringsmønster. Nogle børn får tendens til forstoppelse, når de begynder med fastere føde, og hvis hun har "stop i maven", så kan det faktisk godt gøre, at hendes appetit og lyst til flasken nedsættes. Derfor er det vigtigt, at hendes mave fungerer.
Du kan også forsøge at tilbyde flasken, imens hun ligger ved siden af dig eller f.eks. ligger på ammepuden i dit skød. Hvis hun plejer at få flasken i din favn, så kan det at ændre stilling, lade hende ligge på en ny måde, nogle gange være med til at gøre en forskel. Nogle børn har svært ved at koncentrere sig, hvis de kan se forældrene i øjnene, når de spiser, andre børn synes, det er hyggeligt at have øjenkontakt under måltidet - så du kan også her forsøge dig lidt frem, og se hvad der virker bedst.
Du skal holde øje med hende bleer. Det er vigtigt, at hun tisser, og hendes urin må ikke virke koncentreret. Hvis du efter ovenstående råd stadig ikke kan få hende til at drikke, og hun drikker langt mindre end hendes behov, så må du kontakte jeres læge. Hun må naturligt ikke mangle væske/mælk.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske